Sunday 1 May 2011

OSAMA BIN LADEN SYAHID DI PAKISTAN


Pemimpin al-Qaeda, Osama Bin Laden, mati syahid dalam satu gerakan tentera Amerika Syarikat jauh dalam wilayah Pakistan awal hari ini.

'Kejayaan' pasukan khas Tentera Amerika Syarikat itu diumumkan secara rasmi oleh Presiden Obama ke seluruh dunia dari White House seperti yang disiarkan oleh semua stesen tv satelit utama dunia.

Obama berkata Osama dibunuh dalam satu operasi yang dirancang rapi oleh pihak keselamatan Amerika Syarikat yang mendapat kerjasama pihak berkuasa Pakistan.

Osama dibunuh dalam serangan menggunakan helikopter  yang berlepas dari Afghanistan di sebuah bandar bernama Abbottabad, 60 km dari ibu negara Pakistan, Islamabad. Turut terkorban salah seorang anak lelaki Osama dan seorang wanita.

Selepas sedekad memburu Osama, Amerika Syarikat mungkin berfikir bahawa mereka boleh menarik nafas lega tetapi perlu diingati bahawa ketiadaan Osama tidak bermakna berkuburnya al-Qaeda. Tidak mustahil lebih ramai Osama akan muncul untuk meneruskan perjuangan Osama Bin Laden.

Benar, Osama Bin Laden telah mati, tetapi ia tidak bermakna perjuangannya juga mati.  Kenyataan ini tidak boleh diketepikan oleh Obama atau sesiapa sahaja yang dimusuhi oleh al-Qaeda.




No comments:

Post a Comment