Wednesday, 2 June 2010

Kabinet Najib

Media di negara ini nampaknya masih tidak tahu mengenai Kabinet atau Jemaah Menteri apabila semua laporan menyebut mengenai rombakan kecil kabinet baru-baru ini.

Apa yang dilakukan oleh PM Datuk Seri Najib Tun Razak hanyalah memenuhi keperluan perubahan dalam kepimpinan MCA kerana rombakan sebenarnya membabitkan pengguguran Ong Tee Keat selaku Menteri Pengangkutan dan menaikkan pangkat Chor Chee Heung daripada timbalan menteri ke menteri penuh.

Portfolio pengangkutan kini disandang oleh mantan menteri perumahan dan kerajaan tempatan Kong Cho Ha manakala Chor, mantan timbalan menteri kewangan, mengambil alih portfolio Kong.

Perubahan itu sahaja yang melibatkan Kabinet.

Jemaah Menteri atau Kabinet merujuk kepada menteri penuh dan tidak membabitkan timbalan menteri. Timbalan menteri bukan anggota Kabinet. Timbalan menteri tidak boleh menghadiri mesyuarat Kabinet.

Apabila seseorang menteri bercuti atau menjalankan tugas rasmi di luar negara, timbalannya tidak boleh memangku jawatannya, menteri berkenaan perlu meminta seorang menteri lain untuk memangku portfolio tersebut dengan kebenaran Perdana Menteri.

Oleh itu, perlantikan beberapa orang sebagai timbalan menteri tidak melibatkan Kabinet dan laporan yang menyebut sebaliknya adalah tidak tepat. Timbalan menteri bukan anggota Kabinet.


Monday, 24 May 2010

Tanah KTMB - siapa yang menang sorak?

Setelah hampir 20 tahun tertangguh, isu tanah milik Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) di Singapura akhirnya selesai, itulah yang dinyatakan oleh kedua-dua Perdana Menteri Malaysia dan Singapura.

(Foto Makam Habib Noh di Tanjong Pagar, Singapura yang gagal dipindah oleh pemerintah Singapura, Lee Kuan Yew, malangnya stesen KTMB berjaya dipindahkan oleh anaknya, Lee Hsien Loong)

Dalam persetujuan yang dicapai antara DS Najib Tun Razak dan Lee Hsien Loong di republik itu hari ini, stesen utama KTMB di Tanjong Pagar akan dipindahkan ke Woodlands tahun depan.

Sistem transit aliran ringan akan diwujudkan antara Tanjong Putri di JB dan Woodlands dan apabila ianya beroperasi, stesen KTMB di Woodlands boleh dipindahkan ke JB. Ini bermakna berakhirlah riwayat KTMB di Singapura.

Kita sedia maklum bahawa Singapura terlalu ingin mengambil balik tanah KTMB di Tanjong Pagar kerana nilainya yang tinggi. Stesen KTMB Tanjong Pagar terletak dalam kawasan daerah perniagaan pusat (CBD) terutama Shenton Way dan jika dibangunkan, ia pasti memberi pulangan berbilin dolar Singapura.

Malangnya, Singapura tidak boleh berbuat apa-apa selagi tanah milik KTMB di republik itu digunakan untuk perkhidmatan tren. KTMB memiliki tanah antara Tanjong Pagar hingga ke Woodlands termasuk stesen di Bukit Timah yang bernilai tinggi.

Oleh itu, pengunduran KTMB dari Tanjong Pagar ke Woodlands dan kemudiannya keluar terus dari Singaopura ke JB, merugikan Malaysia.

Sebuah syarikat usaha-sama antara Khazanah Nasional (60 peratus) dan Temasik Holdings (40 peratus) akan dibentuk untuk memajukan tanah KTMB tetapi kenapa Malaysia perlu menyerahkan ekuiti 40 peratus? Kenapa tidak 20 peratus kerana kita adalah tuan tanah!

Malaysia begitu mudah menyerah kalah sama seperti isu penyerahan dua blok telaga minyak luar pantai Limbang kepada Brunei.

Nampaknya Malaysia menang sorak, kampung tergadai.