Friday 15 May 2009

Datuk Seri K.... bakal bergelar Tan Sri?

Saya diberitahu bahawa seorang kenalan lama semasa di Kelawai, Pulau Pinang akan bergelar Tan Sri dalam tempoh terdekat ini. Saya juga ditanya sama ada mendengar desas-desus mengenai perkara itu.

Jawaban saya ringkas. Semuanya berkemungkinan. Kenapa tidak?

Bukankah mudah dan sudah tidak sukar lagi bagi orang untuk mendapat gelaran tertentu seperti datuk mahupun datuk seri? Bukankah gelaran seperti itu sudah tidak dihairankan orang?

Oleh itu, jika sahabat saya yang kini bergelar Datuk Seri mendapat penghormatan untuk bergelar Tan Sri, apa salahnya?

Seorang yang tidak sampai dua tahun menjadi isteri perdana menteri yang kemudian meletak jawatan pun menerima anugerah yang membawa gelaran kedua tertinggi negara. Tiada orang yang buat bising, secara terbuka, tetapi secara diam-diam ramai.

Jadi, tiada masalah bagi kawan saya itu untuk diberi anugerah yang membawa gelaran Tan Sri. Itupun jika benar dia akan menerima anugerah darjah kebesaran itu.

Saya mendapat tahu bahawa nama kawan saya itu dikatakan dikemuka dan disokong oleh mantan perdana menteri sebelum dia melepaskan jawatannya itu.

Apa salahnya jika Datuk Seri ... bergelar Tan Sri ... selepas ini? Itu haknya dan bak kata orang, itu rezekinya.

Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu.

No comments:

Post a Comment