Tuesday 14 July 2009

Tiga tokoh negara dikatakan "crook"

Apabila membaca laporan dalam akhbar NST awal hari ini, saya agak ragu-ragu akan kesahihannya kerana tuduhan yang dilemparkan adalah keterlaluan dan melampaui kewarasan daya fikir seorang yang bergelar menteri.

Saya agak hampa apabila melayari internet dengan harapan untuk menemui berita penafian oleh menteri sehingga lewat petang, tetapi tiada. Ini bermakna yang menteri berkenaan memang mengeluarkan kenyataan tersebut.

Menteri yang dimaksudkan ialah Datuk Seri Nazri Abdul Aziz, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri.

Tuduhan yang dilemparkannya itu membabitkan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, mantan Ketua Polis Negara Tun Haniff Omar dan mantan Peguam Negara yang kini Pengerusi Suruhanjaya Hak Asasi Manunsia (Suhakam) Tan Sri Abu Talib Othman.

Akhbar NST memetik Nazri sebagai berkata: "Now, these are all crooks."

Nazri menuduh Tun Mahathir, Tun Haniff dan Tan Sri Abu Talib sebagai "crooks". Ia adalah satu tuduhan yang cukup berat.

"Crook" adalah perkataan Inggeris yang merujuk kepada seseorang itu sebagai penjenayah, penjahat atau penipu.

Nazri menuduh ketiga-tiga mantan tokoh itu sebagai sama ada penjenayah, penjahat atau penipu.

Nazri nampaknya marah kepada Tun Mahathir (bukan sesuatu yang baru), kepada Tun Haniff dan Tan Sri Abu Talib semata-mata kerana mereka pernah mengeluarkan kenyataan yang tidak digemarinya. Jika kenyataan itu memihak atau menyokongnya, sudah tentu Nazri tidak akan melemparkan tuduhan melulu itu.

Nazri berkata mereka dah lupa yang mereka pernah berkhidmat dan mempertahankan pentadbiran semasa mereka berada dalam kerajaan. Mereka kini menjadi pengkritik lantang terhadap pentadbiran (kerajaan). Itu yang membuat Nazri marah.

Oleh itu, Nazri menyifatkan mereka sebagai "crooks".

Nampaknya, Nazri tidak dapat menerima teguran, kritikan mahupun sindiran daripada mana-mana pihak terutama Tun Mahathir, Tun Haniff dan Tan Sri Abu Talib. Nazri tidak dapat menerima kenyataan bahawa tiada pentadbiran yang benar-benar bersih tanpa melakukan sebarang kesilapan sehingga tidak boleh ditegur atau dikritik.

Peribahasa Cina ada menyebut yang terjemahannya lebih kurang begini... seseorang yang memanggil atau menuduh orang lain itu bahlul (bodoh), sebenarnya dialah yang jauh lebih bahlul.

No comments:

Post a Comment