Tuesday 15 September 2009

Hari Malaysia



Hari ini adalah ulang tahun pembentukan Malaysia 46 tahu lalu. Tarikh ini cukup besar ertinya kepada rakyat Malaysia terutama di Sabah dan Sarawak tetapi agak sepi dan dibiarkan ianya berlalu begitu sahaja di Semenanjung Malaysia.

Hari Malaysia sepatutnya dirayakan di seluruh negara sebagai Hari Kebangsaan. Bukan 31 Ogos, iaitu tarikh kemerdekaan Malaya atau Tanah Melayu. Dari sudut politik kenegaraan, Malaya sebagai sebuah negara tidak lagi wujud kerana ia telah diperbesarkan menjadi sebuah negara baru bernama Malaysia.

Jika PM Datuk Seri Mohamad Najib bin Tun Abdul Razak benar-benar ingin menjayakan konsep 1 Malaysia, dia sepatutnya menjadikan tarikh 16 September sebagai Hari Kebangsaan dan satu tarikh yang benar-benar melambangkan 1 Malaysia.

Dengan berbuat demikian, rakyat Malaysia di Sabah dan Sarawak akan lebih merasai kesatuan dan penyatuan dalam sebuah negara bernama Malaysia. Mereka tidak boleh dipaksa menerima tarikh 31 Ogos sebagai ulang tahun kemerdekaan kerana pada tarikh itu pada tahun 1957 mahupun 1963, Sabah dan Sarawak belum merdeka.

SELAMAT MENYAMBUT HARI MALAYSIA.

No comments:

Post a Comment