Thursday 10 September 2009

Umno Adalah Parti Islam, Kata Najib


PM Datuk Seri Mohamad Najib dilaporkan sebagai berkata bahawa UMNO adalah parti Islam walaupun ia tidak menggunakan perkataan Islam untuk parti itu.

Ma'af Datuk Seri, saya berbeza pendapat.

Hanya manusia yang menganuti agama, bukan benda yang tidak bernyawa seperti pertubuhan atau persatuan dan parti politik.

Yang lebih tepat UMNO adalah sebuah parti yang dianggotai oleh umat Islam. Ahli UMNO adalah orang Islam, bukan UMNO itu sendiri.

PAS pun bukan parti Islam tetapi sebuah pertubuhan politik yang dianggotai oleh orang Islam.

PAS pernah mendakwa bahawa ia adalah PARTI ALLAH atau HIZBULLAH. Inipun tidak tepat. Yang nyata ialah PAS sebuah parti HIZBUL MUSLIMIN, sama seperti UMNO walaupun kedua-dua parti dah pun buka pintu kepada bukan Islam.

Kedua-dua parti - UMNO dan PAS - mewakili umat Islam dan memandangkan majoriti ahlinya orang Melayu, maka kedua-duanya adalah parti orang Melayu.

Hak mewakili orang Melayu mahupun umat Islam bukan hak ekslusif mana-mana parti tetapi hak setiap parti yang dipimpin dan dianggotai oleh orang Melayu dan umat Islam.

Yang paling penting ialah umat Islam itu bersaudara. Orang UMNO dan orang PAS adalah bersaudara dalam agama tetapi bermusuhan dalam perjuangan siasah. Itu tidak mengapa asalkan permusuhan itu tidak menjejas tali persaudaraan dalam Islam.

Klik di bawah untuk membaca laporan Bernama.

BERNAMA - Umno Adalah Parti Islam, Kata Najib

Shared via AddThis

No comments:

Post a Comment