Wednesday 8 December 2010

Sultan Johor memperlihat kebijaksanaan

Saya kagum dengan pendirian dan kenyataan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar, mengenai tengkarah dan perdebatan berhubung apa yang disebut sebagai 'ketuanan Melayu'.

Sultan Ibrahim tepat menyatakan bahawa kata-kata 'ketuanan Melayu' seharusnya diganti dengan 'kedaulatan Melayu' kerana ia bukan membabitkan soal 'tuan' atau 'hamba'.

Benar sekali. Apa guna jadi 'tuan' jika sekadar boneka orang lain. Apa guna jadi 'tuan' jika tidak berdaulat, bermaruah dan berjaya.


Banyak pihak, terutama golongan politik dan NGO 'politik', cepat melenting dan mengeluarkan bermacam-macam kenyataan yang kononnya memperlihatkan ketegasan mereka. Ada yang mengadakan tunjuk perasaan dan ada yang membuat laporan polis.

Ada di antara mereka yang berapi-api mengeluarkan kenyatan sedangkan, pada hakikatnya mereka memperlihatkan kemunafikan perjuangan. Mereka yang dimaksudkan adalah yang menjadi pengerusi, pengarah atau menduduki lembaga pengarah firma dan syarikat milik bukan Melayu, yang menjadi rakan kongsi, sama ada melalui pelaburan sendiri, dilantik sebagai pepatung atau  sebagai 'rakan tidur'. Pada satu pentas tertentu, mereka melaung-laungkan 'ketuanan Melayu' dan pada pentas lain, mereka meraih laba daripada syarikat dan firma bukan Melayu.

Tak guna melaung-laungkan 'ketuanan' jika kita tidak berdaulat.

Melayu yang berdaulat adalah Melayu yang bermaruah, memiliki harga diri yang tinggi, berpendidikan, berjaya dalam apa jua yang diceburi tanpa mengharapkan bantuan atau pertolongan orang lain. Melayu yang berdaulat adalah Melayu yang bukan menjadi boneka atau alat orang lain.


No comments:

Post a Comment