Wednesday 10 December 2008

Tragedi Bkt Antarabangsa - angkara siapa?

Apa tujuan mantan MB Selangor Datuk Seri Dr Khir Toyo menuding jari kepada kerajaan negeri Selangor pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim apabila dia memperkatakan mengenai tragedi Bukit Antarabangsa.

Saya melihatnya sebagai satu sandiwara yang ada kaitan dengan pemilihan UMNO Mac tahun depan.


Khir Toyo tidak boleh sama sekali menyalahkan kerajaan negeri Pakatan Rakyat yang berkuasa tidak sampai setahun sedangkan pembangunan Bukit Antarabangsa dimulakan 15 tahun lalu.

Siapa atau parti politik mana yang berkuasa ketika itu? Bukankah Barisan Nasional (BN). Oleh itu, kenapa persalahkan kerajaan yang ada sekarang?

Khir Toyo seharusnya menujukan rasa kurang senang atau lakonannya itu kepada mantan MB Selangor Tan Sri Muhammad bin Muhamad Taib dan bukan Khalid Ibrahim. Khir tidak boleh memisahkan tanggungjawab pembangunan Bukit Antarabangsa daripada tangan Mat Taib, calon timbalan presiden UMNO.

Pentadbiran Negeri Selangor yang meluluskan pembangunan di Bukit Antarabangsa mesti bertanggungjawab atas apa yang berlaku. Siapa yang memerintah atau mentadbir Selangor 15 tahun lalu? Dialah yang bertanggungjawab.

Apakah pengajaran yang dapat dipelajari daripada tragedi Bukit Antarabangsa?

1. Jangan usik bukit, iaitu jangan tebang pokok, jangan gondolkan bukit dan jangan bangunkan apa jenis rumah sekalipun di atas bukit.

2. Jangan beli rumah yang dibina di atas bukit.


Itu saja.

No comments:

Post a Comment