Monday 10 August 2009

Pemimpin pelapis DAP cabar Islam?

Kebelakangan ini, orang Parti Tindakan Rakyat atau DAP dah mula berani memperkata dan menghina Islam sama ada secara langsung atau sebaliknya. Jika dahulu mereka berbuat secara diam-diam dan berselindung, sekarang nampaknya dah jauh lebih berani.

Perbuatan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor, Ronnie Liu dan Ketua Staf Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang yang juga Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi serta Ketua Pemuda Sosialis DAP Loke Siew Fook agak melampau.

Ronnie terlibat dalam isu penjualan bir di kedai-kedai serbanika 24 jam di Shah Alam dengan menyatakan bahawa bir mengandungi campuran alkohol yang dibenarkan. Oleh itu, dia menentang tindakan pihak berkuasa tempatan merampas bir.

Apakah Ronnie tidak tahu bahawa Islam mengharamkan alkohol dan siapa yan memberi kuasa kepadanya untuk menyatakan sesuatu kandungan alkohol itu dibenarkan? Jika Ronnie boleh campur tangan dalam urusan dan bidang tugas pihak yang berkaitan termasuk JAIS, apa akan jadi jika orang lain turut masuk campur dalam urusan beliau sendiri?

Di Pulau Pinang, Jeff Ooi, seorang yang mengukir nama melalui laman blog, nampaknya mengheret perbalahannya dengan seorang ahli Majlis Perbandaran Pulau Pinang dari Parti KeADILan Rakyat, Mohd Razali Abdullah ke arena yang lebih luas apabila dia menuduh Jamaah Islah Malaysia (JIM) sebagai sebuah pertubuhan pelampau.

Ooi telah menjolok sarang tebuan sehingga ketuanya, Lim Guan Eng mengarahkannya menarik balik kenyataan tersebut.

Ooi kata dia tidak menghina Islam tetapi dia tidak sedar bahawa dengan menuduk JIM sebagai sebuah pertubuhan pelampau, dia telah mengaitkan Islam. JIM adalah sebuah pertubuhan sah yang berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan.

Ketua Pemuda DAP, Loke Siew Fook pula dikatakan telah menghina Islam melalui tulisan dalam blognya apabila dia membidas tulisan pendakwah dan ahli akademik, Dr Ridhuan Tee Abdullah, seorang berketurunan Cina.

Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak telah mengarahkan pihak berwajib menyiasat tulisan Loke dan sekiranya benar dia menghina Islam, tindakan sewajarnya hendaklah diambil.

Tiga peristiwa di atas memperlihatkan pendirian pemimpin pelapis dalam DAP terhadap Islam. Mereka memperlihatkan sikap yang tidak peka terhadap perasaan umat Islam pada keseluruhannya walaupun ada yang berkata mereka tidak menghina Islam.

Dalam hubungan ini, kita ingin tahu pendirian PAS. Apakah PAS akan terus bekerjasama dengan DAP atau akan terus bersekongkol dengan parti itu?

PAS semestinya mempertimbangkan semula kerjasama dengan DAP. Tidak guna PAS berkongsi dalam sebuah pentadbiran yang dianggotai oleh mereka yang secara terang-terangan menyentuh bidang kuasa dan kedudukan Islam itu sendiri.

Apakah PAS sudah lupa akan kata-kata Karpal Singh... 'over my dead body' (langkah mayat saya dulu) jika PAS ingin mewujudkan pentadbiran Islam di Malaysia.

Apakah kerana inginkan kuasa PAS sanggup ketepikan teras perjuangannya?

No comments:

Post a Comment