Thursday 25 February 2010

TV3 dedah kehidupan daif warga kota

Malam tadi TV3 menyiarkan satu cerita menyayat hati berkaitan kehidupan rakyat marhain di Kuala Lumpur yang sekali gus menimbulkan banyak tanda tanya tentang tanggungjawab pihak yang diamanahkan untuk menanganinya.

Melalui rancangan 'Aduan Rakyat' stesen penyiaran swasta itu bukan sahaja membuka mata warga kota yang menonton rancangan itu tetapi membuatkan pihak yang sepatutnya prihatin dan mengambil tahu serta mengambil berat mengenai masalah kehidupan sedemikian rupa, turun padang.

Kita sedar akan kewujudan golongan miskin dan papa dan segelintir yang ditakrifkan sebagai 'kutu rayau' atau 'vagrant' iaitu istilah yang merujuk kepada mereka yang tiada rumah atau tempat tinggal, tetapi tidak pula menyangka bahawa ramai daripada mereka menyambung hidup dengan mencari makanan dari tong-tong sampah.

Itulah kenyataan atau realiti kehidupan yang dipaparkan oleh TV3 malam tadi, sesuatu yang cukup menyedih dan mengguris perasaan siapa sahaja yang menonton rancangan 'Aduan Rakyat'.

Kita yang menonton rancangan itu malam tadi sudah pasti insaf dan semestinya bersyukur atas nikmat hidup yang diberi oleh Allah kepada kita kerana kita tidak perlu membuka bungkusan-bungkusan plastik hitam di belakang restoran makanan segera untuk mendapatkan sisa-sisa ayam goreng, kentang goreng atupun burger untuk mengisi perut. Sisa buangan orang lain yang tidak menghabiskan makanan mereka rupa-rupanya menjadi rezeki kepada orang lain yang kelaparan.

Ada di antara kita yang mungkin menyatakan bahawa golongan malang itu malas atau tidak mahu bekerja tetapi apa yang dipaparkan oleh TV3 adalah sebaliknya. Mereka yang diwawancara oleh petugas rancangan 'Aduan Rakyat' berkata mereka tiada pilihan, minta kerja tak dapat kerana, antara lain, latar belakang sebagai bekas bantuan, atau pernah menghuni pusat serenti dan tiada kelayakan.

Semua mereka menjadikan kaki lima, bawah jambatan atau jejambat, stesen LRT atau anjung masjid sebagai tempat tidur. Ada pula satu keluarga yang si bapa berpendapatan kecil dan tidak mampu menyewa rumah membawa keluarganya tidur sama ada di kawasan Dataran Merdeka atau kaki lima.

Saya cukup hormat dan menyanjung tinggi usaha TV3 yang jelas jauh lebih berjaya dan berkesan daripada sesetengah wakil rakyat mahupun jabatan dan agensi kerajaan dalam menangani dan membantu menyelesaikan masalah rakyat. SYABAS.

Apabila TV3 mendedahkan masalah rakyat, kepincangan mahupun penyelewengan termasuk perbuatan mencuri kayu balak atau pasir, barulah pihak-pihak yang diamanahkan turun padang dan cuba selesai atau tanganinya. Boleh dikatakan hampir semua perkara yang didedahkan oleh TV3 dapt diselesaikan.

Sekiranya TV3 tidak berbuat demikian, maka masalah, penyelewengan dan perbuatan jenayah seperti mencuri kayu balak dan pasir akan terus berleluasa. Bayangkan kayu balak yang begitu besar dengan menggunakan lori balak untuk mengangkutnya tidak 'dilihat' oleh pihak berkenaan sehinggalah disiarkan oleh TV3!

Berbalik kepada wujudnya rakyat di ibu kota dan saya percaya juga wujud di kota-kota besar dan sederhana besar di seluruh negara, yang terpaksa mencari makanan di tong-tong sampah, kita ingin tahu apa yang dibuat oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat, BAITULMAL dan Pusat Urus Zakat...?

Boleh dikatakan hampir semua warga malang yang didekati TV3 adalah orang Melayu, beragama Islam yang sewajar dan selayak-layaknya mendapat bantuan daripada pihak BAITULMAL DAN PUSAT URUS ZAKAT Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Apa dah jadi dengan tanggungjawab yang diamanahkan kepada mereka untuk turun membantu, mereka tidak semestinya duduk di pejabat dan tunggu orang datang minta bantuan, mereka kena buat kerja sikit, iaitu turun padang cari orang yang seharusnya diberi bantuan. Ia adalah tugas yang diamanahkan bukan sahaja oleh pemerintah tetapi oleh Allah.

Malangnya, walaupun wujud BAITULMAL dan institusi zakat yang mempunyai wang dan harta berpuluh malah beratus juta ringgit, masih ada umat Islam yang terpaksa menyambung hidup dengan menggeledah tong-tong sampah di belakang restoran KFC dan A&W di Kuala Lumpur.

Daripada apa yang didedahkan oleh TV3, mereka yang mencari makan dari tong-tong sampah bukan sakit jiwa atau kurang siuman, mereka mengaku terpaksa berbuat demikian kerana itulah saja sumber rezeki untuk terus hidup. Mereka terpaksa menebalkan muka, pedulikan apa orang nak kata asalkan mereka dapat mengisi perut yang lapar sebelum beredar ke kaki-kaki lima, stesen LRT, Dataran Merdeka ataupun masjid untuk tidur.

Salah seorang yang diwawancara oleh TV3 malam tadi menyatakan dia juga terpaksa mendapat makanan daripada sebuah gereja (katanya pihak Kristian, dah tentu gereja) di ibu kota. Apakah pihak gereja lebih prihatin daripada institusi Islam itu sendiri?

Seperkara lagi yang menimbulkan tanda tanya ialah kenapa apabila TV3 turun menyiasat, baru menteri turun padang dengan membawa bersama-samanya sepelatun pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat, Jabatan Tenaga Rakyat, Dewan Bandar Raya KL dan sebagainya.

Menteri seharusnya tidak menunggu pendedahan atau liputan media untuk bertindak seperti yang diperlihatkan dalam rancangan 'Aduan Rakyat' malam tadi. Tetapi itulah realiti di negara bertuah bernama Malaysia.

Kepada TV3 kita rakamkan setinggi-tinggi tahniah dan syabas atas sikap keprihatinan anda akan masalah rakyat. Teruskan kerja dan tugas anda yang murni itu kerana bagi mereka yang terbela dan diselamatkan hasil daripada liputan atau pendedahan anda, tiada ucapan lain yang dapat diberikan melainkan 'terima kasih TV3.'

TV3 adalah 'wakil rakyat' dalam erti kata yang sebenarnya. Tahniah dan syabas.

No comments:

Post a Comment