Tuesday 14 February 2012

Anwar Ibrahim dan isu Yahudi

Ketua Pembangkang di Parlimen, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kini tersepit dengan isu sokongan terhadap rejim Yahudi Zionis dilaporkan akan menghadap Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, untuk memberi penjelasan mengenai kenyataan kontoversinya itu.

Anwar terpaksa berbuat demikian setelah Nik Aziz mengeluarkan kenyataan menggesa ketua pembangkang itu menarik balik kenyataannya seperti yang dilporkan oleh Wall Street Journal (WSJ) bulan lepas atau mengambil tindakan saman. 

Anwar tidak boleh membisu dan membiarkan isu tersebut terumbang-ambing kerana ia bukan satu persoalan remeh tetapi satu isu besar di kalangan negara-negara Islam.

Nik Aziz berkata sekiranya laporan WSJ itu salah atau membawa maksud yang berbeza, maka Anwar mesti  ambil tindakan undang-undang. Tetapi, setahu saya, hingga sekarang Anwar tidak pun membantah atau menafikan kesahehan laporan WSJ itu. Ini bermakna apa yang dilaporkan itu adalah benar belaka.

Kenyataan Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan mendapat sokongan penuh ahli Majlis Syura Ulamak PAS.

Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Dr. Khairuddin Razali berkata kenyataan Nik Aziz membuktikan bahawa  PAS tetap menyuarakan pandangannya dan tidak akan tunduk kepada mana-mana pihak apabila membicarakan tentang isu-isu prinsip Islam. 

Walaupun Dr Khairuddin tidak menyebut secara terang-terangan siapa yang dimaksudknnya, tetapi kata-kata "tidak akan tunduk kepada mana-mana pihak" difahami merujuk kepada kenyataan ketua pembangkang yang juga ketua sebenar Parti KeAdilan Rakyat (PKR).

Umum mengetahui bahawa PAS tidak mengiktiraf negara haram Israel dan parti itu juga menolak penyelesaian dua negara, satu untuk rakyat Palestin dan satu lagi bernama Israel untuk Yahudi Zionis.

Kenyataan Anwar yang menyokong "semua usaha untuk melindungi/mempertahan keselamatan Israel" bukan sahaja dibantah oleh majoriti rakyat Malaysia tetapi tidak disenangi di kalangan pemimpin dan rakyat Palestin, beberapa buah negara Arab dan Turki.

Sementara itu, mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menulis dalam blognya bahawa pentadbiran Amerika Syarikat dan Israel sedang berpakat untuk membolehkan pertukaran rejim di Malaysia melalui penubuhan sebuah kerajaan boneka diketuai  Anwar Ibrahim.

Dr Mahathir berkata Washington berharap kepimpinan baru dibawah ketua pembangkang itu akan mengadakan hubungan diplomatik dengan Israel dan menjauhkan diri daripada perjuangan rakyat Palestin.

Saya tidak pasti sejauh mana kebenaran atau kebolehpercayaan kenyataan Dr Mahathir tetapi apa yang pasti kenyataan Anwar Ibrahim tidak boleh diterima sama sekali. Kita tidak boleh bertolak ansur atau beralah atau tunduk kepada sebarang tekanan kuasa-kuasa besar apabila membicarakan soal  Palestin.

Tindak tanduk Anwar Ibrahim kebelakangan ini tidak memberi faedah atau sebarang saham kepada perjuangan Pakatan Rakyat.  Saya percaya barisan kepimpinan PAS sedar akan kedudukan itu dan mereka kenalah lakukan sesuatu untuk membetulkan keadaan.... sebelum terlambat. 




  


No comments:

Post a Comment