Thursday 10 December 2009

Perkataan 'keling' sekali lagi dijadikan isu

Kepada masyarakat India di Malaysia, perkataan 'keling' dianggap sebagai satu penghinaan kepada mereka dan sekiranya ada pihak yang menggunakan perkatan itu, maka ada pula pihak yang membantah dan membuat laporan polis.

Terbaru, tulisan penolong ketua pengarang Utusan Melayu, Zaini Hassan yang menggunakan perkatan keling dibantah oleh pihak tertentu kononnya ia satu penghinaan.

Mengikut fahaman saya, perkataan keling berasal daripada nama sebuah empayar tua di benua kecil India iaitu Kalinga. Itu salah satu punca yang merujuk kepada asal-usul perkataan itu. Satu lagi punca merujuk kepada orang India Muslim.

Di Pulau Pinang dan bahagian utara Semenanjung, perkataan keling merujuk kepada orang India yang beragama Islam dan yang bukan beragama Islam dirujuk sebagai orang Hindu, tak kira sama ada orang berkenaan beragama Hindu atau menganuti agama lain seperti Kristian atau Buddha.

Pada zaman pentadbiran Syarikat Hindia Timur atau East India Company yang diketuai oleh Francis Light di Pulau Pinang, satu jawatan penting diwujudkan, iaitu jawatan Kapitan Keling untuk masyarakat India Muslim, sama seperti jawatan Kapitan Cina untuk masyrakat Cina.

Jawatan itu tidak pula dilihat atau dianggap sebagai satu penghinaan oleh masyarakat India Muslim itu sendiri.

Orang pertama yang diberi gelaran Kapitan Keling ialah Caudeer Mohudeen atau Kader Mydin.

Pada tahun 1801, Kapitan Keling Kader Mydin telah memohon sebidang tanah dan mendapat kelulusan Francis Light untuk mendirikan sebuah masjid khusus untuk kegunaan masyarakat India Muslim.

Masjid yang dibangunkan oleh Kapitan Keling dinamakan sempena jawatan itu, iaitu Masjid Kapitan Keling. Masjid asal yang diperbuat daripada kayu digantikan dengan sebuah masjid konkrit dan lebih besar pada tahun 1916 dan nama Kapitan Keling dikekalkan.

Sekiranya perkatan keling itu jijik dan satu penghinaan, sudah tentu masyarakat India Muslim Pulau Pinang yang dirujuk sebagai masyarakat Keling, tidak sanggup untuk menamakan sebuah masjid sempena perkataan keling.

Oleh itu, saya tidak nampak sedikitpun penghinaan memandangkan masjid adalah rumah ibadat yang suci dan disebut sebagai Rumah Allah.

No comments:

Post a Comment