Monday 18 October 2010

KOS PEMBINAAN ISTANA NEGARA YANG BARU MENGHAMPIRI SATU BILION RINGGIT

Naik dan terus naik, itulah kos atau harga  pembinaan Istana Negara yang baru di Jalan Duta, Kuala Lumpur.

Maklumat terkini menunjukkan kos keseluruhan istana baru itu mencapai RM935 juta. Jika anda memandu menghala Pencala Link ke arah Sungai Pencala dan Taman Tun Dr Ismail, anda dapat melihat kerja-kerja membina istana yang tersegam tetapi belum siap sepenuhnya itu. Yang pelik, batu yang digunakan bukanlah bata merah tetapi bata simen bercampur pasir. Umum mengetahui bahawa bata merah jauh lebih baik dan bermutu tinggi berbanding bata simen.

Maklumat terkini mengenai pembinaan istana tersebut diberikan oleh Kementerian Kerja Raya dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat kepada soalan  Lim Lip Eng (DAP-Segambut).

Kos keseluruhan projek tersebut termasuk membina atau menaik taraf beberapa batang jalan yang menuju ke istana  tetapi tidak termasuk kos operasi dan pentadbiran. Saya agak jika diambil kira kos berkenaan, mungkin kos keseluruhan mencecah RM1 bilion.Ini tidak termasuk kos "komponen-komponen projek" yang tidak pula diperjelaskan dalam jawapan bertulis itu.

Projek pembinaan istana negara yang baru itu dijangka siap pada Jun  tahun depan.

Pembinaan istana negara yang baru itu dianggarkan menelan belanja RM400 juta pada tahun 2006 tetapi kini ia berlipat ganda kepada RM935 juta.

Ketua Pembangkang di Dewan Rakyat, Anwar Ibrahim menuduh kerajaan memberi kontrak utama istana negara kepada sebuah syarikat "kroni Umno" yang tidak layak untuk kerja-kerja tersebut.



No comments:

Post a Comment