Thursday 13 October 2011

Rakyat belum dapat nikmat Belanjawan, harga barang dah melambung

Kenaikan belanja hidup sudah mula mencengkam rakyat Malaysia walaupun PM Datuk Seri Najib Tun Razak membawa berita baik melalui pembentangan Belanjawan 2012.

Kegembiraan rakyat Malaysia selepas pembentangan Belanjawan telah tersentak apabila harga barang-barang keperluan asas, terutama bahan makanan, melambung tinggi. Di sesetengah tempat, harga sekilo cili naik sehingga RM20 manakala harga ayam naik sehingga 20 peratus dan harga ikan serta sayur-sayuran juga melambung.

Kakitangan perkhidmatan awam belumpun menerima dan menikmati kenaikan gaji ataupun bonus setengah bulan manakala golongan petani, nalayan dan mereka yang bekerja sendiri terus dihimpit kesulitan kewangan.

Kita amat menghargai keprihatinan  kerajaan pimpinan Najib tetapi ada pihak lain yang mengambil kesempatan.  Dalam hubungan ini, kerajaan mesti bertindak tegas untuk menangani kenaikan harga barang keperluan asas sebelum keadaan menjadi bertambah buruk.

Bah besar yang sedang melanda negara-negara pengeksport beras di Asia Tenggara mungkin mengakibatkan harga beras melambung walaupun kerajaan memberi jaminan stok penimbal negara mencukupi untuk menampung keperluan. Tetapi lama mana?

Menteri Pertanian Datuk Noh Omar menasihati rakyat agar jangan panik atau gempar berkaitan bekalan beras. Ia bukan soal panik atau gempar tetapi sesuatu yang berkemungkinan menjadi kenyataan akibat banjir buruk yang menenggelamkan ratusan ribu hektar bendang di Thailand dan mengancam tanaman padi di Kemboja dan Vietnam.

Rakyat sudah tentu bimbang akan kedudukan bekalan beras dan kerajaan perlu mencari sumber lain untuk mendapatkan bekalan bagi memenuhi keperluan negara dalam jangka masa panjang.

Kenaikan harga barang-barang keperluan asas yang berlaku sekarang dan belum boleh diatasi mesti dijadikan iktibar oleh kerajaan untuk mengelak kenaikan harga beras, sumber makanan asas rakyat Malaysia. Kita yakin dan percaya kerajaan mampu menanganinya.

No comments:

Post a Comment