Friday 6 February 2009

PERAK - APA NAK DIKATA?

Foto berikut disebarkan ke seluruh dunia oleh agensi berita antarabangsa Reuters.
Satu lagi publisiti negatif untuk Malaysia. Salah siapa?








Apa yang telah, sedang dan akan berlaku di bumi Perak adalah akibat daripada kerakusan banyak pihak.

Masalah yang dihadapi belum selesai walaupun seorang menteri besar baharu dilantik secara rasmi untuk mengepalai pentadbiran Barisan Nasional yang entah dapat bertahan lama atau tidak.

Bantahan sebilangan rakyat yang dipertunjukkan di Ipoh dan kemudian di Kuala Kangsar, selepas solat Jumaat, adalah sesuatu yang juga "baharu" di negeri Perak.

Raja Muda Perak yang bijak lagi pintar itu sudah tentu tergamam melihat ratusan rakyat membantah tindakan Istana dan Baginda sudah tentu tertanya-tanya di mana letaknya kekhilafan, di mana yang tidak kena.

Baginda sendiri melihat kepulan gas pemedih mata yang ditembak oleh Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) melintasi kenderaan Baginda yang menuju ke Istana Iskandariah. Perkara seumpama ini belum pernah Baginda lalui tetapi bagi rakyat marhain, air mata yang mengalir dek kesan gas pemedih mata itu melambangkan sesuatu yang cukup besar kepada mereka.

Kemelut politik Perak belum selesai. Perjuangan Pakatan Rakyat kini beralih kepada penyelesaian undang-undang. Apa sahaja boleh berlaku.

No comments:

Post a Comment