Sunday 1 February 2009

Pilihan Raya Kecil di Perak?

Jika benar dua orang Ahli Dewan Undangan Negeri Perak yang dikatakan akan melompat parti telah letak jawatan, maka dua pilihan raya kecil mesti diadakan dalam tempoh 60 hari berkuatkuasa daripada tarikh perletakan jawatan itu.

Speaker Dewan Undangan Negeri Perak mengesahkan yang dia menerima (melalui faksimili di rumahnya) surat perletakan jawatan oleh ADUN Changkat Jering, Mohamad Osman Jailu dan ADUN Behrang, Jamaluddin Mat Radzi, kedua-dua dari Parti KeAdilan Rakyat (PKR) dan anggota Exco Kerajaan Pakatan Rakyat.

Tetapi, Osman dilaporkan telah menafi yang dia berbuat demikian. Dia kata dia tak hilang tetapi sedang bercuti sakit. Jamaluddin pun membuat penafian serupa.

Tidak tahu pula mana satu yang betul. Inilah sepak terajang politik.

Jalan keluar untuk mengatasi kekusutan politik di Negeri Perak ialah bubarkan saja Dewan Undangan Negeri dan adakan pilihan raya semula, serahkan kepada rakyat (pengundi) untuk membuat keputusan.

Menteri Besar hendaklah menasihati Paduka Seri Sultan Perak supaya membubarkan Dewan Undangan Negeri. Inilah jalan terbaik untuk menyelesaikan kemungkinan berlakunya krisis politik yang lebih buruk.

No comments:

Post a Comment