Monday 23 March 2009

Isu Timbalan KM Pulau Pinang

Peletakan jawatan timbalan ketua menteri Pulau Pinang yang dibuat oleh ADUN Penanti dari Parti KeAdilan Rakyat (PKR), Mohamed Fairus Khairuddin adalah berpunca daripada 'pakatan sulit' dalam parti itu sendiri.

Fairus menggunakan perkatan 'konspirasi' yang membawa maksud satu 'pakatan sulit' yang sememangnya berniat jahat untuk menjatuhkannya.

Saya dapati bahawa dalam kerajaan campuran bernama Pakatan Rakyat, banyak masalah nampaknya berlaku dalam PKR dan bukan DAP mahupun PAS.

Tumbangnya pentadbiran PR di Perak (yang masih dipertikaikan) berpunca daripada tindakan tiga orang ADUN PR yang mana dua daripadanya adalah ADUN PKR. Peletakan jawatan ADUN PR bagi kawasan Bukit Selambau di Kedah juga dari PKR dan sedikit masalah di Selangor, terutama sekitar Klang dan Kapar juga membabitkan wakil rakyat PKR.

Dalam hubungan pentadbiran PR di Perak, tidak banyak yang boleh diperkatakan kerana ia kini berada di Mahkamah.


FAIRUS BERADA DALAM PARTI POLITIK YANG SALAH

Akhir tahun lepas, saya berpeluang menghadiri satu majlis rasmi di Pulau Pinang dimana Fairus hadir selaku wakil Ketua Menteri. Buat pertama kali saya berpeluang mendengar Fairus berucap dan saya dapati dia memiliki ciri-ciri seorang pemimpin.

Beberapa orang tokoh dan pemimpin veteran Melayu yang saya temui mengaku hakikat itu dan hampir semua berpendapat bahawa Fairus berada dalam sebuah parti politik yang salah. Pendek kata mereka bersetuju bahawa Fairus tidak dapat meniti tangga kejayaan kerjaya politik jika terus berada dalam PKR. Saya setuju.

Dari segi kelulusan akademik, Fairus adalah yang terbaik di kalangan wakil rakyat Melayu di Pulau Pinang. Dia boleh diibaratkan sebagai sebutir mutiara yang perlu digilap tetapi dia menghadapi keadaan sebaliknya.

PKR nampaknya telah menggugurkan sebutir intan untuk digantikan dengan sebutir kaca yang cuba menjadi intan. Itulah yang dapat saya katakan.

Di mana letak punca kemelut politik dalam PKR jika tidak di tangan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Nampaknya Anwar masih tidak berubah. Dia masih dengan sikap "one upmanship' dan semua orang, termasuk Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dari DAP, mesti ikut cakapnya. Cuti Fairus selaku timbalan ketua menteri juga diluluskan oleh Guan Eng atas arahan Anwar.

Awal-awal lagi Anwar telah menunjukkan 'ketuanannya' dalam PR apabila dia secara terbuka menjatuhkan air muka Fairus apabila dia 'menegur' pemimpin muda itu. Tegurannya itu mendapat liputan meluas dalam media arus perdana yang sentiasa menunggu 'berita' sedemikian.

Tindakan Anwar bukanlah sesuatu yang boleh dilihat sebagai ketelusan kerana ada perkara dan ada isu yang tidak boleh didedahkan kepada umum tetapi dibincang secara tertutup di kalangan kepimpinan parti. Inilah yang tidak dilakukan oleh Anwar.

Perbuatan 'mengaibkan' orang lain terutama seseorang yang bergelar pemimpin di khalayak bukanlah sesuatu yang elok dan kena dengan adat serta budaya Melayu. Fairus telah melaluinya dan hanya Tuhan yang tahu isi hatinya ketika itu.

Sekiranya Fairus masih ingin meneruskan perjuangannya dalam arena politik, tempatnya bukan dalam PKR dan jauh sekali DAP. Dia ada dua pilihan iaitu PAS atau UMNO dan jika ditanya pendapat saya, jawapannya adalah PAS.


No comments:

Post a Comment