Friday 27 March 2009

Pemulihan kepercayaan terhadap UMNO?

(Foto The Star)

Tiada kata yang dapat menggambarkan betapa syahdu dan pilunya hati ribuan anggota perwakilan dan pemerhati ke Persidangan Agung UMNO ke-59 dan jutaan lagi yang menonton televisyen di seluruh negara, apabila Negarawan Ulung Tun Dr Mahathir Mohamad turun dari Aras 5 untuk ke pentas persidangan sambil bersalaman dengan barisan kepimpinan UMNO, terutama sekali mantan Presiden dan penggantinya, Datuk Seri Abdullah Ahmad dan presiden semasa Datuk Seri Najib Tun Razak.

Suasana yang penuh bermakna itu disambut dengan tepukan dan titisan air mata oleh sebahagian besar mereka yang berada dalam Dewan Merdeka. Ia adalah satu detik bersejarah yang tidak kurang pentingnya kepada UMNO.

Peristiwa itu jelas akan membawa perubahan besar kepada UMNO yang akan melihat parti itu kembali bersatu dan memulihkan kepercayaan orang Melayu.

Saya percaya sekiranya apa yang diucapkan oleh Datuk Seri Najib semasa menggulung perbahasan dijadikan kenyataan dan semua ahli UMNO benar-benar menyokong dan melaksanakannya dengan hati yang jujur dan ikhlas, UMNO dapat mengembalikan kekuatannya dan mendapatkan semula sokongan rakyat.

Seperti yang dikatakan oleh Pak Lah, yang perlu diubah atau berubah bukanlah UMNO, tetapi pemimpin dan ahli UMNO itu sendiri. Jika mereka boleh berbuat demikian, terutama menolak rasuah politik, perebutan jawatan semata-mata untuk mendapat kedudukan, pangkat dan kuasa dan kontrak/projek serta mengutamakan kepentingan parti daripada kepentingan diri sendiri, maka apa yang diharapkan boleh dicapai.

Semuanya terpulang kepada ahli dan pemimpin UMNO.

Satu perkara yang terpaksa ditegaskan ialah saya tetap tidak dapat menerima sesiapa sahaja yang didapati bersalah sama ada oleh Lembaga Disiplin UMNO atau mana-mana badan pengawas lain sebagai pemimpin termasuk bagi sayap UMNO seperti Pergerakan Pemuda.

Jika UMNO serius hendak menangani dan menghapuskan (sesuatu yang bukan senang) rasuah politik, maka UMNO tidak seharusnya menerima mereka yang bersalah sebagai pemimpin di mana-mana peringkat kepimpinan parti. Orang sedemikian tidak boleh diberi jawatan dalam struktur pentadbiran negara.




No comments:

Post a Comment