Thursday 25 June 2009

Indonesia wajar henti penghantaran pembantu rumah

Pemerintah Indonesia bertindak bijak apabila ia mengarahkan agensi pekerjaannya memberhentikan penghantaran pembantu rumah ke Malaysia mulai esok.

Kita turut sedih melihat betapa sesetengah majikan melayan pembanu rumah seolah-olah mereka bukan manusia. Yang lebih menyedihkan ialah mangsa penderaan adalah insan yang beragama Islam dan pendera pula bukan. Ini adalah hakikat daripada majoriti kes yang diketahui umum.

Oleh itu, arahan menteri tenaga kerja Indonesia Erman Suparno adalah wajar. Pemerintah Indonesia akan menarik balik larangan itu sekiranya berpuas hati akan jaminan keselamatan ke atas warganya yang bekerja sebagai pembantu rumah di Malaysia.

Perwakilan dari kedua-dua negara dijadual bertemu pada 15 Julai untuk membincang pelbagai masalah berkaitan tenaga kerja Indonesia di Malaysia, sudah tentu yang sah bukan yang diseludup atau yang menyeludup masuk ke negara ini.

Setakat ini, lebih 300,000 wanita Indonesia bekerja sebagai pembantu rumah di Malaysia secara sah dan tidak kurang juga jumlah yang bekerja secara tidak sah. Setiap bulan, kira-kira 3,000 tenaga kerja baru datang ke Malaysia untuk bekerja.

Adalah diharapkan dalam rundingan yang bakal diadakan bulan depan, kedua-dua pihak akan bersetuju agar tenaga kerja beragama Islam hanya boleh dibenar bekerja dengan keluarga Islam.

Selain itu, pihak Indonesia perlu memastikan agar pembantu rumah yang ingin bekerja di Malaysia memiliki taraf pendidikan yang tertentu kerana terdapat ramai pekerja yang datang ke negara ini di dapati buta huruf, iaitu tidak tahu membaca dan menulis. Mereka sering menjadi mangsa penipuan oleh majikan kerana buta huruf.

Walau apa sekalipun, majikan tidak boleh melayan pekerja atau pembantu rumah sebagai hamba abdi. Mereka adalah manusia biasa yang sanggup meninggalkan keluarga untuk mencari rezeki secara halal dengan membanting tulang empat kerat.

Kita akui ada pembantu rumah yang tidak jujur, tidak amanah dan berkelakuan sumbang. Tetapi, bilangannya sedikit. Perkara ini juga harus ditangani oleh kedua-dua pihak.

No comments:

Post a Comment