Friday 2 April 2010

BN TAK SEHARUSNYA KETEPIKAN MIC

Pilihan raya kecil untuk mengisi kekosongan kerusi Dewan Rakyat kawasan undi Hulu Selangor nampaknya menjadi rebutan di kalangan dua parti komponen, iaitu UMNO dan MIC, walaupun mengikut amalan dan tradisi BN, kerusi itu diperuntukkan kepada MIC.

Pemimpin UMNO peringkat Bahagian, Perhubungan Negeri dan Majlis Tertinggi dah pun membuka mulut mahukan calon dari UMNO bertanding pada pilihan raya 25 April ini atas tiket BN. Hujah mereka Hulu Selangor bermajoriti pengundi Melayu dan UMNO lebih mampu menjamin kemenangan berbanding MIC.

Hujah mereka agak sempit dan benar-benar bercanggah dengan semangat kesepakatan BN dan boleh menimbulkan lebih banyak masalah kepada BN pada pilihan raya umum ke-13 kelak.

Benar, kawasan undi itu mempunyai majoriti pengundi Melayu, tetapi ia tidak bermakna yang majoriti pengundi Melayu akan sokong UMNO atau BN. Kemenangan bergantung besar kepada sokongan pengundi semua kaum - Melayu, Cina, India dan etnik minoriti lain.

Apakah pemimpin-pemimpin UMNO terutama yang menduduki kerusi Majlis Tertinggi dan ada yang berjawatan Menteri tidak berfikir panjang mengenai sokongan semua kaum dan bukan satu kaum sahaja untuk memenangi pilihan raya? Ke mana nak dicampak konsep dan semangat 1Malaysia?

Jika pucuk kepimpinan BN melakukan kesalahan dengan tidak memilih calon BN dari parti MIC, maka mereka akan menghadapi undi bantahan atau undi protes daripada pengundi bukan Melayu dan ini akan mengakibatkan BN kalah di Hulu Selangor.

Dengan menolak calon MIC di kerusi yang diperuntukkan kepada parti itu, BN sudah tentu menghadapi kemarahan masyarakat India dan juga Cina kerana jika ia boleh berlaku di Hulu Selangor, ia sudah pasti boleh berulang di kawasan-kawasan undi lain yang diwakili oleh sama ada MCA ataupun Gerakan di Semenanjung.

Inilah padahnya jika BN tidak mengekalkan status quo di Hulu Selangor, iaitu mengekalkan peruntukan kerusi itu kepada MIC dan bukan memberi kepada UMNO.

Ia bukan soal kaum atau ras, ia juga bukan soal hak tetapi ia adalah soal yang melibatkan kata sepakat dan perkongsian kuasa yang dipersetujui oleh semua parti komponen BN.

Semoga pucuk kepimpinan BN tidak membuat kesilapan di Hulu Selangor jika inginkan sokongan semua kaum pada PRU-13 nanti.

No comments:

Post a Comment