Wednesday 14 April 2010

Hulu Selangor -Samy Velu akur kehendak majoriti

Presiden MIC Datuk Seri S Samy Velu seolah-olah kelihatan tunduk kepada tekanan untuk tidak meletakkan timbalan presiden parti, Datuk G Palanivel sebagai calon Barisan Nasional di Hulu Selangor pada pilihan raya kecil 25 April ini.

Inilah gambaran yang mungkin dilihat apabila ketua penerangan MIC P Kamalanathan dipilih mewakili MIC dan BN pada pilihan raya kecil itu.

Pemilihan Kamalanathan yang fasih berbahasa Melayu dan seorang yang dikatakan ahli dalam bidang perhubungan awam sebenarnya satu sikap tolak ansur antara Samy Velu dan MIC dengan UMNO. Ini kerana UMNO, khususnya bahagian Hulu Selangor, enggan menerima Palanivel tetapi mahukan timbalan ketua pemuda MIC, V Mugilan bertanding di Hulu Selangor. MIC, termasuk sebilangan besar ahli jawatanikuasa pusatnya dan bahagian-bahagian di Selangor, berkeras mahukan Palanivel dan akan mengambil tindakan tegas termasuk meletak jawatan jika timbalan presiden parti itu tidak diletak sebagai calon.

Ekoran daripada rundingan demi rundingan antara Samy Velu dan UMNO, terutama timbalan presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin, akhirnya kata sepakat dicapai bagi menyelesaikan masalah dimana Palanivel dikatakan akan turut mendapat faedah.

Pemilihan Kamalanathan bukan sahaja menyenangkan UMNO tetapi memberi semangat kepada para penyokong BN untuk bekerja kuat bagi memenangi pilihan raya kecil ini.

Mereka yakin bahawa tanpa meletakkan Palanivel sebagai calon, peluang BN untuk menang ke atas calon Parti KeAdilan Rakyat (PKR) Datuk Zaid Ibrahim (foto kiri) adalah cerah.


Palanivel dikatakan akan dilantik sebagai ahli Dewan Negara (Senator) dan berkemungkinan besar dilantik pula ke jawatan timbalan menteri. Walaupun ia agak janggal kerana Palanivel adalah timbalan presiden sedangkan setiausaha agung parti, S Subramaniam berjawatan lebih tinggi, iaitu anggota Kabinet.

Bak kata orang, lebih baik dapat sesuatu daripada tidak dapat langsung terutama dalam arena politik.

Bagi Kamalanathan (foto), kemenangan boleh dikatakan dalam tangan walaupun dia menghadapi seorang tokoh yang dijadikan ayam tambatan oleh PKR di Hulu Selangor.

No comments:

Post a Comment