Sunday 3 June 2012

Bukan mudah bagi BN nak tawan Pulau Pinang

Barisan Nasional (BN) akan mendapati sukar untuk memenangi pilihan raya bagi peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang pada pilihan raya umum yang diramal diadakan sama ada sebelum Ramadhan ataupun selepas Syawal akan datang.

Kedudukan BN dalam DUN mengandungi 40 kawasan undi itu tidak dinafikan lemah dan besar kemungkinan UMNO yang memenangi 11 kerusi pada PRU lalu pun akan mendapati sukar untuk mempertahankannya.

Gerakan, MCA dan MIC akan terus ditolak oleh pengundi. Inilah maklum balas  yang dapat dikumpul semasa berada di Pulau Pinang.

Kedudukan BN peringkat Dewan Rakyat juga terumbang-ambing. Pada PRU lalu, BN hanya mampu mempertahan dua kerusi diwakili calon UMNO, iaitu Kepala Batas (Tun Abdullah Ahmad) dan Tasek Gelugor (Tan Sri Noor Mohamed) dan gagal di Permatang Pauh dan Balik Pulau manakala Gerakan dan MCA gagal mempertahan 11 kerusi yang ditandingi.

Sentimen pengundi Pulau Pinang, khasnya bukan Melayu, terhadap BN jelas tidak menyokong, majoriti menyokong Pakatan Rakyat. Majoriti pengundi Melayu memihak kepada BN tetapi ia tidak mencukupi untuk menjamin kemenangan.

Kesimpulannya, Pakatan Rakyat akan terus mendapat kepercayaan pengundi Pulau Pinang pada PRU akan datang. 

No comments:

Post a Comment