Jambatan kedua yang bakal menghubungi Batu Kawan di Seberang Perai dan Batu Maung di Pulau Pinang telahpun 54 peratus siap dibina.
Jambatan sepanjang 24 km itu dibina oleh China Harbour Engineering Co. Ltd. membabitkan perbelanjaan sebanyak RM4.5 bilion. Selain syarikat dari China itu, tiga kontraktor utama turut terlibat iaitu Cergas Murni Sdn Bhd untuk kerja-kerja berkaitan hubungan daratan di Batu Maung bernilai RM67 juta; IJM Corp. Bhd untuk kerja-kerja hubungan daratan di Batu Kawan bernilai RM350 juta; dan HRA Teguh Sdn Bhd untuk kerja-kerja hubungan dengan Lebuh Raya Utara Selatan bernilai RM152 juta.
FOTO THE STAR
UEM Builders Bhd turut terlibat dalam kerja-kerja pembinaan 'superstructure' bernilai RM1.5 bilion manakala syarikat dari China menjalankan pembinaan 'substructure' bernilai RM2.2 bilion.
Jambatan kedua itu dijadual siap pada November 2013 dan akan muncul sebagai jambatan merentasi laut yang terpanjang di Asia Tenggara.
FOTO THE STAR
No comments:
Post a Comment