Sunday 12 April 2009

Anuar Zaini perlu tanggungjawab kerugian BTV

Pengerusi BERNAMA (Pertubuhan Berita Nasional Malaysia) Anuar Zaini yang kononnya "orang kanan dan kepercayaan" mantan PM Tun Abdullah Ahmad, kini berada di persimpangan kerjayanya (jika ia boleh dikatakan kerjaya) .

Sejak dilantik pengerusi BERNAMA oleh Pak Lah (menggantikan seorang lagi insan yang juga orang kepercayaan Pak Lah), banyak perkara yang luar jangka berlaku atau terpaksa dilalui oleh BERNAMA. Ada yang memberi faedah dan ada yang tidak.

Salah satu yang berlaku dibawah kepimpinan Anuar Zaini ialah penubuhan sebuah entiti bukan milik BERNAMA iaitu Bernama-TV (BTV).

BTV sebenarnya menumpang nama besar BERNAMA.

Menurut laporan dua orang rakan penulis blog, Bernama-TV kini menghadapi masalah hutang dan tindakan saman di mahkamah. BTV juga dikatakan menanggung kerugian cukup besar.

Sila lihat blog Ahiruddin Atan (Rocky's Bru @ rockybru.com) dan blog Y.B. Wee Choo Keong
(weechookeong.wordpress.com)

BTV dikatakan berhutang atau tidak membayar hutang kepada BERNAMA berjumlah RM10 juta. Kita ingin tahu apa yang akan dilakukan oleh BERNAMa untuk mendapatkan balik hutang itu.


BTV HEBAT BUAT SIARAN LANGSUNG

Apa yang dapat saya katakan ialah "kehebatan luar biasa" BTV mengatasi stesen-stesen tv yang jauh lebih matang dan berjaya dari segi pendapatan. Apa yang tidak dilakukan oleh stesen-stesen tv lain, dilakukan oleh BTV dan saya kira ia turut memberi "sumbangan" kepada kerugian BTV.

Apa yang saya maksudkan ialah siaran-siaran langsung yang dibuat oleh BTV yang tidak dibuat oleh stesen tv lain. Kita tahu bahawa kos mengadakan siaran langsung bukanlah murah tetapi BTV "berani" melakukannya atas arahan orang tertentu yang tidak perlu disebut namanya.

Cuba bayangkan kehebatan BTV mengadakan siaran langsung majlis-majlis ulang tahun keputeraan/kelahiran ketua-ketua negeri seperti Sultan dan Yang Dipertua Negeri (majlis penyampaian bintang dan pingat) dan majlis perkahwinan waris takhta dan sebagainya.

Tidak tahu pula saya sama ada siaran langsung seperti itu bertujuan mengampu atau tidak tetapi saya tidak dapat memikirkan satu alasan yang munasabah dari segi menghasilkan pendapatan untuk BTV. Rugi sudah tentu.

Saya sarankan agar SURUHANJAYA PENCEGAHAN RASUAH MALAYSIA (SPRM) melawat Wisma Bernama.

Dalam pada itu, Anuar Zaini kena dan mesti bertanggungjawab. Jika anda seorang yang bertanggungjawab.

Glamor pun ada harganya.

No comments:

Post a Comment