Saturday 4 April 2009

Bubar dan lompat parti bukan cara nak menang

Saya tidak setuju dengan muslihat atau taktik segelintir orang keluar daripada satu parti dan masuk parti lain semata-mata untuk meraih sokongan pada pilihan raya kecil mahupun besar.

Muslihat ini selalunya dimainkan oleh UMNO apabila mendakwa kononnya orang atau penyokong PAS keluar parti untuk menyokong UMNO. Ia berlaku pada peringkat awal di Bukit Gantang yang dihadiri Mamak MB Dr Z tetapi sehingga kini orang UMNO dah sedar dan tidak lagi menggunakan muslihat itu.

Nampaknya, apa yang diketepikan oleh UMNO diambil pula oleh Parti KeAdilan Rakyat (PKR) di Bukit Selambau. Saya tidak tahu sama ada PKR dan "ketua sebenarnya" DS Anwar Ibrahim begitu terdesak?

Pengumuman pembubabaran Parti Progresif Rakyat (PPP) Kedah yang diketuai oleh naib presiden kebangsaan PPP untuk keluar menyokong PKR, pada pendapat saya, satu muslihat yang lapuk yang sudahpun ditolak oleh rakyat.

Adakah muslihat itu satu strategi untuk menangkis "pembubaran bahagian PKR Jerai" kerana tidak menyokong calon PKR pilihan Anwar? Jika ya, maka ia adalah satu tindakan yang kurang bijak.

Sokongan rakyat yang layak mengundi bukan terletak pada pembubaran mana-mana bahagian parti politik mahupun perbuatan lompat parti. Mereka yang melompat parti mahupun membubar parti selalunya bukan pengundi di satu-satu kawasan berkenaan. Kesannya amat kecil untuk mengubah atau mengalih sokongan rakyat kepada mana-mana parti.

Bagi pilihan raya kecil Bukit Selambau, susah nak diramalkan kerana sudah menjadi caca-marba dan huru-hara.

No comments:

Post a Comment