Thursday 29 January 2009

Pemimpin UMNO mula gelabah

Ketegasan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk mencegah dan membanteras perbuatan rasuah, terutama rasuah politik, nampaknya membuatkan para pemimpin UMNO di semua peringkat mula gelabah, resah dan ketakutan.



Mereka mula mempersoalkan tindakan SPRM yang diketuai oleh Ketua Pesuruhjayanya Datuk Ahmad Said Hamdan. Bahkan, segelintir penyokong pemuda UMNO berhimpun di perkarangan Menara Dato' Onn malam tadi untuk menyatakan bantahan mereka. Kenapa sampai begitu? Adakah anda menyokong perbuatan rasuah?

Ugutan dan gertakan supaya SPRM tidak mencampuri urusan dalaman UMNO tidak diperdulikan oleh Ahmad Said. Beliau menegaskan bahawa rasuah, dalam apa bentuk sekalipun, adalah tugas dan amanah yang mesti dipikul oleh SPRM. Bak kata orang, ia adalah hak mutlak perundangan SPRM. Atas ketegasan itu, kita harap SPRM akan terus bertindak dan bertindak terhadap perasuah-perasuah dan penerima-penerima rasuah.

Kita juga berharap dan berdoa agar SPRM tidak akan tunduk kepada tekanan-tekanan politik yang mula kelihatan sekarang.

Seperti kata orang bijak pandai, berani kerana benar dan takut kerana salah. Jika anda tidak mengamalkan rasuah politik untuk mendapat tempat dalam parti atau untuk mendapat habuan termasuk projek, kenapa takut?

Perbuatan atau amalan rasuah politik boleh dikatakan sudah menyular luas ke dalam UMNO, dari peringkat Cawangan, Bahagian hinggalah ke Majlis Tertinggi. Ahli-ahli UMNO juga harus dipersalahkan kerana menerima sogokan.

Ingat, tangan yang menerima adalah lebih keji daripada tangan yang memberi. Jika ahli UMNO menolak sogokan wang ringgit, sesuatu yang agak susah tetapi tidak mustahil dilakukan, maka masalah rasuah politik akan dapat ditangani.

1 Februari adalah Hari Wilayah Persekutuan dan mulai tahun ini, ada penganugerahan bintang dan pingat sempena hari tersebut. Sama-samalah kita lihat berapa ramai orang politik yang mendapat anugerah. Kita ingin tahu sama ada anugerah kepada orang politik itu boleh dilihat sebagai satu ganjaran atau habuan politik.

Bagaimanapun, saya mendapat tahu bahawa tidak ramai orang politik, maksud saya yang bertaraf pemimpin, diberi penghargaan. Ramai tokoh korporat dan pengamal media mendapat perhatian.

Saya difahamkan bahawa tidak kurang daripada 15 orang akan menerima darjah kebesaran yang membawa gelaran Datuk Seri termasuk mereka yang kini bergelar Tan Sri.

Antara pengamal media yang bakal menerima anugerah, saya difahami, adalah Azman Ujang (pesara Bernama), Abdul Aziz Ishak (Utusan Melayu) dan Wong Choon Wai (The Star).


No comments:

Post a Comment